piątek, 13 marca 2020

Legion i Colonization dwie gry mojego dzieciństwa, w które grałem na kompie "Amiga 500"

Colonization (Sid Meier's Colonization)

 

Gra COLONIZATION Sida Meiera to kultowa pozycja, na której wychowało się wielu Polaków. Powstała w 1994 roku i podbiła serca Amerykanów oraz m.in. Polaków. Pamiętam jak w latach 90 - tych grałem w nią na "AMIDZE 500" - to były czasy! Do dziś żałuję, że na początku XXI wieku sprzedałem swoją AMIGĘ. Dla tych, którzy nie pamiętają albo nie wiedzą warto wyjaśnić, że w Polsce dominowały dwa rodzaje AMIGI 500 i 600. Obie wyglądały podobnie jak obecne klawiatury, w którą wkładało się małe dyskietki. "AMIGA 500" różniła się tym, że była ogromna w porównaniu do małej 600 - setki.



Najpiękniejsze w COLONIZACJI było (i dalej jest) spełnianie roli edukacyjnej. Akcja rozgrywa się w nowym świecie odkrytym przesz Krzysztofa Kolumba w 1492 roku. Moja wersja z lat 90 -tych była oczywiście po angielsku. Po kliku miesiącach sobotniego grania znałem już nazwy wszystkich rzemieślniczych zawodów, surowców. Rozumiałem słówka itd. Musiałem w końcu rozmawiać z Indianami, królem, prowadzić dyplomację oraz handlować! 

Wnętrze każdego miasta (można było ich zakładać bardzo dużo) wyglądało tak jak na poniższym obrazku. Pokazana wersja przedstawia trochę rozbudowaną osadę z kilkoma osadnikami i specjalistami. Każde miasto można było rozbudować. W ratuszu (to ten największy budynek) lokalni patrioci dbali o nasze punkty niepodległości - im ich było więcej tym lepiej ;) Głównym celem tej gry było zdobycie niepodległości w każdym ze swoich miast i stworzenie z naszych osiedli własnego państwa. Król w Europie, który uważał się za właściciela naszych miast (to były jego kolonie) okazywał niezadowolenie z każdego kroku w stronę niepodległości - inaczej mówiąc w stronę własnego, suwerennego państwa.

Poprzestanę na tych kilku słowach :) Długo mógłbym pisać o tej grze. Zachęcam do obejrzenia poniższych filmów :) A bym zapomniał fajne jest to, że w XXI wieku dzięki GOG Galaxy (GOG.com) mogę grać w tę starą grę na komputerze z Windows10! :)

Wtedy w moim życiu rozpoczęła się era nowoczesnych kompów, a AMIGA zeszła na dalszy plan. Później po kilku latach, chyba jeszcze na Windowsie98 udało mi się zdobyć starą wersję COLONIZACJI i wrócić do gry. Pamiętam, że czułem się wtedy dziwnie to już nie były te emocje, które przezywałem na AMIDZE.


LEGION: 


Legion to polska gra osadzona w świecie fantasy, w którą też kiedyś grałem na swojej AMIDZE500. "Niełatwo określić przynależność gatunkową Legionu, jest to bowiem popularna mieszanka kilku gatunków. Przeważa strategia, ale znajdzie się również wiele elementów z gier RPG oraz handlówek. Od strony graficznej Legion jest jedną z lepszych polskich produkcji" - źródło cytatu: https://stare.e-gry.net/pomoc/legion/instrukcja-1



FILMY: LEGION - AMIGA


Autor: ERROR 404

(info o autorze: KLIKNIJ)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz