wtorek, 25 sierpnia 2020

M.A.X.: Mechanized Assault & Exploration PC /Android - perełka z lat 90-tych XX w.


M.A.X. 1 i M.A.X. 2:

Obie części tej starej i niesamowitej strategicznej gry  przenoszą gracza do odległej przyszłości, w której jako przywódca jednej z kilku rywalizujących ze sobą frakcji będzie on mógł budować swoje imperium na którejś z bogatych w surowce nowo odkrytych planet.

M.A.X. 1 i M.A.X. 2 z obiema częściami zetknąłem się w latach 90-tych XX w. Były to barwne czasy  komputerów z Windows95 i Windows98. Obie części są fajne i dzięki platformie GOG Galaxy możemy za grosze w nie grać na komputerach z systemem Windows10. Możecie je kupić tu: M.A.X. + M.A.X. 2 on GOG.com


M.A.X. 1 zrzut ekranu z mojego zapisu gry z wersji oryginalnej. Widzicie ten podłużny łącznik? To connector (łącznik), którym należy połączyć niektóre budynki. Bez tego nie będzie prądu, w wyniku czego budynek nie będzie "działał". Jest to jedna z gier mojego dzieciństwa, w którą grałem na swoim pierwszym PC-cie z systemem Windows98 :)



M.A.X. 1:

 

Część pierwsza ma trochę słabszą grafikę od swojej następczyni, co nie zmienia tego, że pod wieloma względami cenię ją bardziej. Bardzo lubię gry, które z jednej strony są rozbudowane, a z drugiej przynajmniej w minimalnym stopniu realistyczne (posiadające minimum logiki). Taka właśnie jest część pierwsza M.A.X., w której mamy do dyspozycji o wiele więcej budynków niż w części drugiej. Poza tym niektóre obiekty musza być połączone z elektrownia specjalnym kablem (łącznikiem, connectorem) żeby docierał do nich prąd. Mało tego wszystkie jednostki, począwszy od czołgów poprzez działka obronne i skończywszy na samolotach mają określoną ilość amunicji, którą trzeba uzupełniać. To wszystko sprawia, że gracz, który gra przeciw jednemu lub kilku wrogom musi być dobrym strategiem oraz logistykiem. 

 

Jeśli nie zadbasz o dostawy amunicji dla swoich jednostek i działek obronnych, jeśli nie obronisz swoich budynków przed próbami odcięcia ich od sieci energetycznej to szybko zostaniesz zniszczony. Właśnie dlatego tak gra jest tak niesamowita, ponieważ trzeba przy niej myśleć, trochę jak przy partii szachów... (jest to jedna z tych gier przy których mózg musi pracować na wyższych obrotach, podobnie jak przy szachach lub Heroes of Might and Magic III).

 

W grze M.A.X. 2 z niewiadomych dla mnie powodów twórcy gry zmniejszyli ilość oferowanych budynków, a jednostki strzelające już nie musza uzupełniać amunicji ponieważ maja jej nieskończoną ilość. Poza tym w części drugiej nie ma już Connectorów, mogę zbudować elektrownię w jednej części mapy,a budynek na innej wyspie i prąd w jakiś magiczny sposób i tak będzie do niego docierał. Z tego powodu M.A.X. 2 jest grą taka sobie, mniej wymagająca intelektualnie i słabszą od części pierwszej. 

Mechanized Assault and Exploration (M.A.X. część pierwsza - wersja oryginalna)




FILMY: M.A.X. (wersja oryginalna)





Uwaga ważna informacja o darmowej wersji gry! 

Filmik pokazujący fragment z darmowej wersji gry - to taki nieoficjalny remake :)


Na Facebooku istnieje grupa fanów Mechanized Assault and Exploration, którzy nie ograniczają się tylko do pisania komentarzy i wstawiania filmików z gry. W tej grupie dzieje się o wiele więcej, warto tam regularnie zaglądać! Nie pożałujecie. Oto adres grupy: 

https://www.facebook.com/groups/1420889268172393/

 

Na grupie tej jest podany adres na którym możecie pobrać grę M.A.X. (nieoficjalny remake części pierwszej) za darmo na Windowsa lub Androida. Obecnie najnowsza wersja gry ma taką nazwę i wersję:

 

MACS 18.0.1 – tu możesz ją pobrać: Mechanized Assault Commanders / MACs (macsgame.com)

 

„Problem” z tą wersją gry jest taki, że kiedy spróbujecie rozpocząć nową grę na największej mapie z maksymalną ilością surowców i paliwa to może się wam wyświetlić taki napis – „I cannot play with fuel please fix your games settings and try again!”. Problem stanowi między innymi opcja spalania paliwa przez pojazdy. Poszperałem na grupie i z tego co zrozumiałem obecnie koncepcja rozwoju gry jest taka, że spalanie paliwa psuło rozgrywkę i zostało wyłączone. Moim zdaniem spalanie paliwa i connectory, czyli łączniki między budynkami nadają grze więcej realizmu. Poza tym ich włączenie wyłączenie powinno być dowolne. Nie rozumiem czemu autorzy tego nieoficjalnego remake odchodzą od tych koncepcji. Spalania paliwa i connectorów (łączników) nie było w oryginalnym M.A.X. 2 i to moim zdaniem sprawiało, że był on słabszy od części pierwszej.

Jako ciekawostkę dodam, że w starszej wersji gry, która nosiła nazwę: MAX 14.0.0 mogę wybrać takie opcja jakie mi pasują łącznie z działającym spalaniem paliwa.

Jeszcze jedna kwestia na mojej obecnej karcie graficznej rtx 3060 12 GB „darmowa” wersja gry powoduje lekkie migotanie ekranu. Na moim poprzedniej karcie, czyli gtx 1660 Ti ten problem nie występował.

 


Jeśli zaś chodzi o oryginalne wersje gier kupione na GOG to działają na każdej karcie graficznej (przez lata testowałem je na rtx 3060, gtx 1660 Ti, quadro p2000 i gtx 660) ale za to bardzo lubią się zawieszać na Windows 10 więc róbcie po kilka zapisów gry!

 

Na zakończenie dodam, że polecam stare forum poświęcone tej grze: maxr.org

 

Warto również przeczytać recenzję:  M.A.X.: Mechanized Assault & Exploration




                                                                        Autor: ERROR 404



X-COM: Apocalypse

X-COM: Apocalypse dla mnie jest jedną z fajniejszych gier strategicznych stworzonych przez firmę MicroProse. Wiadomo wiele osób woli X-COM: Terror from the Deep lub UFO: Enemy Unknown bądź jakąś inną pozycję z tego gatunku. Ja jednak jestem wierny X-COM: Apocalypse, ponieważ jest to gra mojego dzieciństwa. Wiecie jak to jest z grami, w które się grało za młodych lat, które na zawsze zapisują się w pamięci.

X-COM: Apocalypse jest grą strategiczno-taktyczną, w której skupiamy się na obronie jednego miasta, Mega-Prime przed najeźdźcami z innego świata (kosmitami), którzy atakują nas przechodząc /przelatując przez tajemnicze portale pojawiające się w różnych dzielnicach.


Mechanizm gry jest dość prosty. Mamy swoją bazę, którą możemy rozbudowywać i unowocześniać. W bazie (dzięki odpowiednim pomieszczeniom) prowadzimy różnego rodzaju badania zdobytych ciał oraz artefaktów najeźdźców. Możemy również przeprowadzać badania na schwytanych żywych osobnikach. Zatrudniamy naukowców, mechaników i żołnierzy, odpowiadamy za ich szkolenie, kupujemy im odpowiednie wyposażenie. Poza tym mamy do dyspozycji pojazdy różnego typu dzięki którym możemy transportować żołnierzy i atakować UFO.

Same walki są kozackie. Walczymy z kosmitami (lub ich ludzkimi zwolennikami, bo i tacy się znajdą) we wnętrzu różnych budynków oraz na ulicach miasta i nawet w przestrzeni powietrznej. Z biegiem czasu mamy do dyspozycji coraz lepszą broń osobistą dla żołnierzy oraz coraz fajniejsze pojazdy latające i kołowe. Jeśli dokonujemy zbyt wielu zniszczeń podczas walki to różne organizacje mogą mieć do nas pretensje, a nawet nas zaatakować.

Nie mam zamiaru opisywać wszystkich smaczków tej kozackiej gry, a jeszcze ich trochę jest np. reakcje mieszkańców miasta. Im więcej zniszczeń wywołacie walcząc z obcymi tym większe zdenerwowanie okażą wam ludzie. Zupełnie jak w prawdziwym życiu w pewnym momencie zadacie sobie pytanie: „Po co ratować tych niewdzięczników? Niech ich ci kosmici zeżrą”. W każdym razie na koniec muszę wspomnieć o muzyce, która chwilami zwala z nóg. Mówiąc w skrócie ścieżka dźwiękowa w grze jest jak z jakiegoś horroru, chwilami ciarki przechodzą po plecach.



Ciekawostki:

X COM APOCALYPSE to kolejna część znanej gry strategicznej X COM TERROR FROM THE DEEP. Kontynuuje temat poprzedniej części gry, jednak pełna jest zmian i innowacji. Zmienił się teatr działań, teraz nie jest to cała Ziemia lecz jedna wielka metropolia. Pojawiły się specjalne niezależne organizacje, które mogą wynajmować różne budynki w mieście oraz prowadzić różnorodną działalność nie zawsze sprzyjającą naszej sprawie. Dobrym przykładem jest tutaj Kult Syriusza uznający obcych za istoty boskie. Co się zaś tyczy walki i rozgrywki taktycznej to wszystko wygląda tak jak w X COM TERROR FROM THE DEEP, dalej polujemy na latające talerze oraz wysyłamy ekipy bojowe mające oczyścić obszary opanowane przez obcych, pozbierać szczątki ich technologii i dostarczyć znaleziska w ręce naszych naukowców, którzy niezwłocznie je zbadają i zaadaptują do naszych potrzeb. Podobnie nadal zarządzamy całą organizacją X-COM, wynajmujemy odpowiedni personel, agentów, żołnierzy, itp., wyznaczamy kierunki rozwoju naszej technologii oraz wyposażamy nasze bazy i ludzi w odpowiedni sprzęt. Ciekawą innowacją są reakcje poszczególnych grup społecznych i organizacji, tzn. jeżeli nasi żołnierze narobią ogromnych zniszczeń materialnych podczas jednej z akcji to firmy i ludzie, którzy zamieszkują zniszczone budynki będą negatywnie nastawieni do naszych działań. Do kolejnych zmian należy zaliczyć ulepszoną oprawę audiowizualną.


Filmy z kanału, który subskrybuję
(polska wersja gry):

X-COM Apocalypse PL: Zapowiedź Serii

X-COM Apocalypse PL


Ciekawy komentarz z Sieci napisany 9 lat temu - źródło: Najlepszy z serii - X COM: Apocalypse - Forum - Filmweb

"Wiem, że moja opinia jest dosyć kontrowersyjna, ale tak naprawdę mam wrażenie jakby przy każdym opisie serii X-COM wręcz obowiązkowo musi pojawić się zdanie lub dwa o tym jak to Apocalypse ssało. Ciekawy jestem ile osób grało niedawno w tę część albo w ogóle kiedykolwiek! To jakby powtarzana mantra. Tymczasem niektóre wymieniane minusy są wręcz kuriozalne np. wprowadzenie czasu rzeczywistego - ale wciąż można i tak grać turowo, więc jaki to minus? Pamiętam, że jako dzieciak gdy gra wyszła lubiłem grać w czasie rzeczywistym, za to gdy grałem sobie rok temu to już w turach. Podoba mi się skomplikowanie miasta w którym dzieje się akcja - to, że toczą się w nim małe rozgrywki - gliniarze ścigają przestępców itp, różne polityczne gierki i możliwość tego, że kosmici przejmą władzę nad daną frakcją. Podobało mi się sterowanie pojazdów (znów jako dzieciak), teraz z tego nie korzystam, ale skoro jest to plus bo nie trzeba korzystać. Fizyka jest super, niby Silent Storm pod tym względem bryluje ale gdy na jednej mapce zniszczyłem blok mieszkalny razem z ludźmi i kosmitami tam mieszkającymi... to było przepiękne, a gra jest z 1997 roku przecież. Podoba mi się, że niszcząc coś na planecie obcych naprawdę zadajemy im cios - ograniczamy ich możliwości. Podoba mi się różnorodność kosmitów, to, że nie ma tylko takich chodzących sobie kosmicznych ziomków, ale różne naprawdę oryginalne potwory. Podobają mi się możliwości taktyczne, to, że możemy zaatakować inną frakcję aby sobie podbudować budżet. Podobają mi się misje gdy kosmici nas atakują i musimy chronić naukowców, a jednocześnie walczymy w takim budynku jaki wybudowaliśmy.

Ta gra jest twórczym rozwinięciem pierwszej części (druga była spoko, ale różniła się tylko detalami i podniesionym poziomem trudności - nigdy jej nie przeszedłem).

Nie mam pojęcia skąd te negatywne opinie, trudno mi znaleźć minusy w tej grze. Do dziś bardzo niewiele strategii jest tak rozbudowanych a jednocześnie spójnych logicznie. W
kategorii podobnych gier tylko Ufo Aftershock może konkurować - dzięki skomplikowaniu i super fabule. Pierwsza część X-Coma jest fajna, ale dziś już nie gra się tak dobrze. Zaś Apocalypse będę uwielbiał zawsze. Chociaż fakt faktem troszkę wpływ ma tu nostalgia, w 97 a może 98 nie mogłem skupić się na lekcjach bo tylko myślałem o kolejnej misji w X-Com Apocalypse ;)"


Uwagi końcowe:

Niestety X-COM: Apocalypse w roku 2023 legalnie możemy kupić (na GOG Galaxy lub Steam) tylko w wersji angielskiej. 

 

Wymagania – PC:

System operacyjny: Windows 2000/XP/Vista

Procesor (CPU): Pentium 90 MHz lub lepszy

Karta graficzna (GPU): minimum 32 MB pamięci VRAM

Pamięć: 16 MB RAM-u

Wspierane karty dźwiękowe: karty dźwiękowe kompatybilne z Sound Blaster, Microsoft Sound System, ESS Audio Drive, ProAudio Spectrum, Ensoniq Soundscape i Gravis UltraSound

Wersje językowe: angielska (polskie wersje gry tylko na stronach z Zatoki)




Data premiery:
Świat: 30-06-1997
Europa: 30-06-1997
Polska: 21-10-1997





Polecam mój artykuł:

Gry z dawnych i obecnych lat: XCOM 1 i 2. Dwie części legendarnego uniwersum


Autor: ERROR 404